Gezond ouder worden 

Ouder worden heeft veel voordelen. Je hebt al flink wat levenservaring en maakt je daarom niet meer zo snel zorgen over kleine dingen. De kinderen zijn het huis uit, misschien ben je al met pensioen of ben je het werk al wat aan het afbouwen … In elk geval heb je meer vrije tijd en kun je dus ook vaker leuke dingen doen. 

 

Kwaaltjes 

Helaas zijn er ook enkele nadelen die je toch weer kunnen beperken. Naarmate je ouder wordt, krijgt je lichaam meer last van slijtage en krijg je dus ook meer last van kleine kwaaltjes. Je hebt al eens gemakkelijker ergens pijn of spierpijn en je huid en haren worden brozer en glanzen minder. Het hoort er helaas allemaal bij.  

Wat kun je doen om je lichaam hierbij gericht te ondersteunen? Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om deze onvermijdelijke ouderdomskwaaltjes binnen de perken te houden en om, ook naarmate je ouder wordt, je nog even gezond, energiek en fit te blijven voelen. 

Gezonde voeding 

Eerst en vooral is een gezonde voeding natuurlijk essentieel. Naarmate je ouder wordt, krijgt je lichaam het wel moeilijker om bepaalde stoffen aan te maken of op te nemen. Dan kan het noodzakelijk worden om ook voedingssupplementen bij te nemen, zodat alle benodigde vitaminen en voedingsstoffen zeker in voldoende mate in je lichaam aanwezig blijven. 

 

Bewegen 

Ook dagelijks sporten of bewegen is van essentieel belang. Rust roest, immers. De beste methode om stramme spieren en of pijnlijke gewrichten tegen te gaan, is om te blijven bewegen. Met de leeftijd groeit echter het risico op blessures en worden je spieren en botten ook sneller moe. Een portie calcium en vitamine D kunnen hier extra ondersteuning bieden, zodat jij toch soepel kunt blijven bewegen.  

 

Wat veel mensen niet weten, is dat silicium hier een belangrijke invloed op heeft. Met de leeftijd vermindert de concentratie aan silicium in ons lichaam en wordt het bovendien moeilijker voor ons lichaam om het op te nemen. Om soepel te blijven bewegen is een voedingssupplement met silicium geen overbodige luxe! 

 

Je hersenen trainen 

Na je twintigste levensjaar beginnen de hersencellen te verminderen, waardoor ze tegen je negentigste verjaardag al 5% tot 10% lichter zijn! Hierdoor neemt ook de hoeveelheid neurotransmitters af en zul je dus minder gemakkelijk dingen kunnen onthouden of verbanden kunnen leggen. 

Gelukkig kun je je hersenen, net als je spieren, gewoon trainen. Kruiswoordraadsels, sudoku’s of andere denkpuzzels helpen om je brein in vorm te houden. Maar ook de inname van de juiste voedingsstoffen is essentieel om je hersenen gezond te houden. Opnieuw is een supplement vaak geen overbodige luxe. 

 

Ouder worden, een last? 

Nee hoor, ouder worden hoeft niet per se synoniem te zijn voor heel veel kwaaltjes. Als je gezond eten, genoeg beweegt en ook je hersenen niet vergeet, dan kun je volop genieten van de dingen die jij leuk vindt.  

Bioradix kan je hierbij ondersteunen met natuurlijke voedingssupplementen, zodat je lichaam optimaal blijft functioneren, ook als je al een dagje ouder wordt.