Goede bacteriën en vitaminen versterken de weerstand

 

Micro-organismen

We worden omringd door talrijke kleine en met het oog onzichtbare levende wezentjes. We noemen ze micro-organismen. Soms zetten ze de aanval in en kunnen we ziek worden. Bacteriën en virussen zijn de voornaamste ziekteverwekkers.

 

Verkoudheid

Per jaar maakt een volwassene gemiddeld drie neusverkoudheden door. Verkoudheden worden meestal veroorzaakt door virussen. Een virus verspreidt zich vooral via de lucht (hoesten, niezen) en in mindere mate via indirect contact (handen schudden, deurklinken aanraken). Een goede hygiëne helpt om besmetting te vermijden:

  •   Bedek mond en neus met een papieren zakdoekje tijdens het hoesten of niezen. Gooi de papieren zakdoek onmiddellijk weg na gebruik.
  • Was regelmatig de handen. Een goede handhygiëne beschermt tegen de besmetting met ziektekiemen. Was de handen met water en zeep na hoesten of niezen, na elk toiletbezoek en voor het eten.
  •   Vermijd ogen, neus of mond met de handen aan te raken.

 

 Versterkende middeltjes

Een goede, optimaal functionerende weerstand is nodig om een aanval door bacteriën of virussen te overwinnen. Gevarieerde voeding en regelmatige lichaamsbeweging zorgen ervoor dat uw afweersysteem in goede conditie verkeert. Daarnaast zijn er ook verschillende middelen om uw afweer- of immuunsysteem te ondersteunen. Echinacea purpurea (rode zonnehoed) is een van de bekendste. Maar ook gezonde bacteriën en goed opneembare vitaminen zijn onmisbaar.

 

Melkzuurbacteriën

Niet alle bacteriën zijn ziekmakend. Er zijn ook goede of gezondheidsbevorderende bacteriën. Deze worden probiotica genoemd. Probiotica zijn aanwezig in bepaalde voedingsmiddelen (bv. yoghurt) maar zijn ook beschikbaar als voedingssupplement. Melkzuurbacteriën versterken uw weerstand, verhinderen de groei van ziekmakende micro-organismen en verminderen aanzienlijk de klachten van een infectie.

 

Weerstandsverhogende vitamines

Vijf vitamines ondersteunen de weerstand en beschermen het lichaam tegen winterkwaaltjes: vitamine A, B6, C, D en E. Een tekort aan een welbepaald vitamine vermindert de weerstand tegen ziektes. Overdrijf nooit met de hoeveelheid vitaminesupplementen die u inneemt en respecteer de aanbevolen dosering.

 

Magnesiumtekort

Als u gezond en gevarieerd eet, krijgt u dagelijks voldoende vitamines en mineralen binnen. Dat is de theorie. Maar niet iedereen slaagt erin om dat elke dag in de praktijk te brengen. Door een overmaat aan geraffineerde voeding en frisdrankmisbruik kan een magnesiumtekort ontstaat. Een magnesiumtekort veroorzaakt futloosheid en (over)vermoeidheid. Deze klachten hebben een negatieve invloed op uw weerstand tegen ziektes.

 

Het aanbod magnesiumsupplementen is groot. De opname van organische verbindingen (glycerofosfaat, pidolaat) is aanzienlijk beter dan deze van anorganische zouten (bv. oxides). De nieuwste generatie en best werkzame magnesiumsupplementen zijn vloeibaar en rijk aan co-factoren zoals B-vitamines, taurine en vitamine D3.