1.Drink voldoende water

Dit is een tip die je eigenlijk altijd moet volgen. Maar als het warmer weer wordt, zweet je meer en moet je extra aanvullen.

Het is aan te raden om 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken (afhankelijk van de hoeveelheid vocht dat je verlies). Op warme dagen wordt er geadviseerd om richting de 2 liter vocht te gaan. Wanneer je ook nog eens erg actief bent met hoge temperaturen is het verstandig om meer dan 2 liter water te drinken, aangezien je zeer veel vocht verliest. Let op: te veel water drinken is ook weer niet goed, onze nieren kunnen maximaal 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken.

2.Voorzichtig met fruitsapjes

Het drinken verse fruitsap is natuurlijk erg lekker op een warme dag. Toch zit er in zo’n fruitsapje vaak meer suiker dan je denkt. Fruit bevat van nature fructose, door het fruit te persen en het sap bij elkaar te doen krijg je de fructose van meerdere stukken fruit in hetzelfde glas. Ook gaan er door het persen vitamines, mineralen en vezels verloren.

Een glas met verse ‘aardbeien-sap’ lijkt op het eerste oog gezond, maar bevat dus erg veel geperste aardbeien en daardoor relatief veel suiker. Je kunt daarom beter het fruit in zijn geheel opeten (tenzij de schil niet gegeten kan worden).

3.Bedenk goed wanneer je gaat sporten

De derde tip voor een fitte zomer heeft betrekking op je sportgedrag. Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur voor het tijdstip om te gaan sporten. Tijdens de zomer is het echter wel verstandig om rekening te houden met de temperatuur. Ook in België, geloof het of niet, kan het in de zomer wel eens erg warm worden. De combinatie van sporten in de warmte en het onvermogen om de metabole warmte af te geven, kan zorgen voor verschillende hitteaandoeningen: hittekrampen, warmtestuwing en hitteberoerte. Vul voldoende je mineralen aan want naast vocht verlies je ook heel wat mineralen, wat dan weer een onevenwicht in je zuur-base balans kan veroorzaken

4.Geniet op een veilige manier van de zon

Een fitte zomer heeft niet enkel betrekking op je eetpatroon en voldoende beweging. Ook ontspanning hoort erbij! Wie houdt er nou niet van; lekker op het strand genieten in de zon. Maar ook tijdens het zonnebaden moet je er goed op letten dat je je insmeert. Zo is het belangrijk dat je je ruim van te voren insmeert en dit om de 2 uur blijft herhalen. Hoewel teveel zonlicht onschuldig lijkt, kan het erge gevolgen hebben voor je gezondheid. 

5.Kleed je op het weer

De laatste tip voor een gezonde en fitte zomer gaat over je kleding tijdens het sporten. Als het warmer weer wordt is het verstandig om minder/kortere kleren te dragen. Kleren zorgen er voor dat je sneller opwarmt wat voor een groter vochtverlies kan zorgen. Ook de kleur van de kleding kan belangrijk zijn. Zwart absorbeert namelijk zonlicht, hierdoor krijg je het sneller warm dan wanneer je een wit shirt draagt. Als je op een zonnige dag naar buiten gaat draag dan vooral lichte kleren.

Wanneer je tijdens warme dagen buiten gaat trainen let er dan goed op dat je de juiste sportkleding kiest. Kies bij voorkeur voor licht gekleurde kleding en een (korte) broek en shirtje dat ventilerend is. Zo kan je lichaam zijn hitte goed kwijt en draagt bij aan het behouden van goede prestaties. Heb je een lichte huid en verbrand je snel? Zorg er dan wel voor dat je je bovenrug en schouders goed bedekt. Door het zweten is dan kans op verbranden namelijk nog groter.