Teunisbloem en bernagie, rijke bronnen van GLA

Er bestaat een brede waaier aan interventies om menopauzale klachten te verlichten. Naast het gebruik van chemische hormonen is er ook plaats voor fytotherapie of het gebruik van verzorgende planten. Bekende voorbeelden zijn monnikspeper, Javaanse nierthee en maïs.

Gamma-linoleenzuur

Niet alleen planten maar ook gezonde vetzuren zoals gamma-linoleenzuur (GLA), een omega-6 vetzuur, zijn nuttig tijdens het ouder worden.

Uit studies blijkt dat de lichaamseigenproductie van GLA afneemt met de leeftijd. Daarom is het belangrijk dat vrouwen dagelijks voldoende GLA opnemen. Dit gebeurt bij voorkeur via een goed gedoseerd voedingssupplement. De reden? GLA komt nauwelijks in de dagelijkse voeding voor.

Olie uit teunisbloem en bernagie

Gamma-linoleenzuur (GLA) is een tussenproduct bij de omzetting van linolzuur door het lichaam. Hoewel onze huidige voeding rijk is aan linolzuur, bevat ons bloed maar weinig GLA. Dit komt doordat de omzetting van linolzuur niet effeciënt verloopt.

Transvetzuren, verzadigde vetten, suiker, koolhydraten en een tekort aan mineralen en vitaminen verminderen aanzienlijk de omzetteing van linolzuur in GLA. Besluit? Bij een behoefte aan GLA is een rechtstreekse bron zoals olie uit teunisbloem of bernagie de beste keuze.

Vrouwvriendelijke tips

- Geef in eerste instantie de voorkeur aan gestandaardiseerde plantaardige voedingssupplementen als behandeling van menopauzale klachten zoals opvliegers en prikkelbaarheid. Ervaart u geen beterschap breng dan een bezoekje aan de gynaecoloog.

-  Zorg voor voldoende inname van GLA. Olie van teunisbloem en bernagie zijn de beste bronnen voor goed opneembaar GLA.

-  Vermijd het gebruik van slaappillen wanneer u slecht slaapt. Slaappillen zijn verslavend, werken slechts tijdelijk en verhinderen een goede nachtrust. Bij inslaap- of doorslaapproblemen gebruikt u bij voorkeur rustgevende planten met een positief effect op uw slaappatroonzoals passiebloem, valeriaan en melisse.

-  Gebruik goed opneembare vormen van calcium en vitamine D als preventie van osteoporose. Natuurlijke calciumbronnen zijn o.a. melk, yoghurt, kaas, pudding, sojadrink, groene bladgroenten (boerenkool, rucola, broccoli), zaden en peulvruchten. Om calcium op te nemen heeft u lichaam ook vitamine D nodig. De zon is het beste middel om de lichaamsproductie van vitamine D te stimuleren. Maar vitamine D is ook beschikbaar als voedingssupplement. Denk er ook aan dat een dagelijkse wandeling in de buitenlucht goed is voor uw skelet.