Stevig te been

Botontkalking of osteoporose is een belangrijke oorzaak van breuken. Een aangepaste levensstijl gecombineerd met voldoende calcium en vitamine D versterkt de beenstructuur en vermindert het valrisico.

 

Broze botten

Beenderen leven. Continu ontstaat nieuw bot en verdwijnen oude beencellen. Vanaf gemiddeld veertig jaar is de afbraak van botweefsel groter dan de aanmaak. Dat natuurlijke verouderingsproces vermindert langzaam de botsterkte. Perfect normaal maar wel een reden om alert te zijn en het ontstaan van fragiele beenderen zo veel als mogelijk te vermijden.

 

Risicofactoren

Het is moeilijk om aan te geven wie wel osteoporose krijgt en wie niet. Toch zijn er bepaalde factoren die een belangrijke rol kunnen spelen in de ontwikkeling van botontkalking:

  • geslacht: vrouwen lopen een groter risico dan mannen; bij vrouwen vermindert door de menopauze de hoeveelheid bot sneller dan bij mannen van dezelfde leeftijd
  • osteoporose in de familie (moeder of vader met osteoporose)
  • langdurig gebruik van geneesmiddelen (bv. cortisone)
  • onvoldoende lichaamsbeweging
  • te lage calciuminname
  • een tekort aan vitamine D
  • roken
  • alcohol (dagelijks meer dan 2 consumpties)

 

Calcium en vitamine D

Calcium (kalk) en vitamine D zijn belangrijk voor een goede botgezondheid. Ze worden hoofdzakelijk ingezet in de preventie en behandeling van osteoporose maar calcium en vitamine D zijn ook onmisbaar voor wie zijn gewrichten zwaar belast.

Sporters, wegenwerkers, mensen met een staand beroep. Allemaal belasten ze extra hun gewrichten en hebben ze behoefte aan een dagelijkse hoeveelheid goed opneembaar calcium en vitamine D.

Calcium is belangrijk voor de aanmaak van bot. Daarnaast speelt calcium ook een rol bij het doorgeven van zenuwprikkels en het samentrekken van spieren. Vitamine D bevordert de opname van calcium door de botcellen. 

Silicium ondersteunt de opname van calcium en vitamine D door het lichaam. Maar silicium bestaat in verschillende soorten. Alleen goed opneembare vormen zijn nuttig. Geef de voorkeur aan gestabiliseerd organisch siliciumzuur. Een dergelijke vorm van silicium ondersteunt en bevordert de opname van andere nutriënten. Conclusie? Organisch silicium, calcium en vitamine D zijn de beste garantie voor beenharde botten.

 

Ideale beentips

1. beweeg elke dag een half uurtje in de buitenlucht met minstens het gezicht en de handen onbedekt

2.  wees matig met alcohol

3.  stop met roken

4.  zet voldoende calcium op het menu; geef de voorkeur aan voeding of een hoog gedoseerd en goed opneembaar voedingssupplement

5.  combineer calcium en vitamine D met organisch silicium; de beste garantie voor beenharde botten

6.  denk aan valpreventie, verwijder losliggende tapijten of kabeltjes

7.  weet dat voldoende vitamine D innemen tijdens de wintermaanden nodig is