Probleemloos door de menopauze

 

Op zoek naar een nieuw evenwicht

De overgang of menopauze is de periode waarin vrouwen hun vruchtbaarheid verliezen. Het is een natuurlijk proces waarbij het lichaam naar een nieuw evenwicht zoekt. De overgang ontstaat bijna nooit van de ene dag op de andere maar verloopt geleidelijk. Door een verminderde productie van vrouwelijke hormonen (oestrogenen) kunnen er tijdens de overgangsjaren verschillende klachten voorkomen.

 

Overgangsklachten

Typische overgangsklachten zijn van lichamelijke, emotionele of seksuele aard. Daartoe behoren opvliegers (warmteopwellingen of ’vapeurs’), hevig en onregelmatig bloedverlies, osteoporose, meer kans op hart- en vaatziekten, slaapstoornissen, vochtophoping, prikkelbaarheid en libidoverlies (minder zin in seks). Meestal start de menopauze tussen 40 en 55 jaar, maar het kan ook vroeger of later intreden.

 

Chemische hormonen

Er bestaat een brede waaier aan methoden om de verschillende menopauzale klachten te behandelen of te verlichten. Eén daarvan is het gebruik van geneesmiddelen met chemische hormonen om het tekort aan lichaamseigen oestrogenen op te vangen. Deze chemische hormoonbehandeling wordt ook de hormonale substitutietherapie (HST) genoemd. Omwille van de langetermijnrisico’s verbonden aan de HST nemen veel vrouwen rond en na de menopauze hun toevlucht tot natuurlijke behandelingsmethoden zoals het gebruik van planten of fytotherapie.

 

Natuurlijke behandelingen

Veel planten (bv. Monnikspeper) bezitten eigenschappen die sterk gelijken op deze van de lichaamseigen oestrogenen. Dergelijke planten zijn een goed alternatief voor een klassieke hormoonkuur en verzachten de menopauzale ongemakken op een natuurlijke manier. Vochtophoping is een symptoom dat hoort bij de overgang. Daarom verdienen Javaanse nierthee en maïs, twee vochtregulerende planten, ook een plaats bij de natuurlijke behandeling van overgangsklachten. 

Niet alleen planten maar ook gezonde vetzuren zoals gamma-linoleenzuur (GLA), een omega-6 vetzuur, zijn onontbeerlijk voor een ideale hormonale balans tijdens de overgang. Bovendien heeft GLA ook een positieve invloed op de huid en de vetstofwisseling.

 

Menopauzale tips

  • Geef in eerste instantie de voorkeur aan gestandaardiseerde plantaardige voedingssupplementen als behandeling van menopauzale klachten zoals opvliegers en prikkelbaarheid. Ervaart u geen beterschap breng dan een bezoekje aan de gynaecoloog.
  • Vermijd het gebruik van slaappillen wanneer u slecht slaapt. Slaappillen zijn verslavend, werken slechts tijdelijk en verhinderen een goede nachtrust. Bij inslaap- of doorslaapproblemen gebruikt u bij voorkeur rustgevende planten met een positief effect op uw slaappatroonzoals passiebloem, valeriaan en melisse.
  • Gebruik goed opneembare vormen van calcium en vitamine D als preventie van osteoporose. Natuurlijke calciumbronnen zijn o.a. melk, yoghurt, kaas, pudding, sojadrink, groene bladgroenten (boerenkool, rucola, broccoli), zaden en peulvruchten. Om calcium op te nemen heeft u lichaam ook vitamine D nodig. De zon is het beste middel om de lichaamsproductie van vitamine D te stimuleren. Maar vitamine D is ook beschikbaar als voedingssupplement. Denk er ook aan dat een dagelijkse wandeling in de buitenlucht goed is voor uw skelet.