Oorzaken van een magnesiumtekort
Ongeveer 75% van de bevolking heeft een magnesiumtekort. Volwassenen hebben 360-420 mg elementair magnesium nodig per dag. Maar door de intense bewerking van onze voeding bevat een typisch westers dieet maximaal 200 mg magnesium.
Voedingsbronnen rijk aan magnesium zijn noten, zeevruchten, groenten (spinazie, andijvie,
peulvruchten) en pure chocolade.
Geraffineerde  voeding,  geneesmiddelen  (o.a.  maagzuurremmers,  diuretica),  frisdrankmisbruik,
chemicaliën in het milieu, slecht functionerende darmen (bv. ziekte van Crohn) of dysfunctie van
de nieren veroorzaken een verhoogde magnesiumbehoefte. Een andere belangrijke oorzaak van
magnesiumtekort is chronische stress zowel fysiek (werk, sport) als mentaal.

De gevolgen van een magnesiumtekort :

- vermoeidheid

- chronsiche stress

- angst en overbezorgdheid

- gemoedschommelingen

- slaapstoornissen

- overbezorgdheid en angst

- verminderde concentratie

- gevoelige spieren en samentrekkingen

- krampen

- drang naar zoete voeding

 

De ene magnesium is de andere niet
Het  aanbod  magnesiumsupplementen  is  groot.  Ze  bestaan  in  verschillende  doseringen, zouten  (organisch,  anorganisch)  en  toedieningsvormen  (vast,  vloeibaar).  Volgens  verschillende wetenschappelijke studies is de opname van organische verbindingen(glycerofosfaat, pidolaat) aanzienlijk beter dan deze van anorganische zouten (bv. oxides). Magnesiumoxide is de slechts resorbeerbare magnesiumvorm. Amper 4% van een orale dosis bereikt de bloedbaan.

De nieuwste generatie
Magnesiumsupplementen kunnen op verschillende  manieren worden toegediend. Bij slikproblemen, personen die veel
geneesmiddelen  innemen  of  kleine  kinderen  gaat  de voorkeur  uit  naar  een vloeibare in  plaats van  een
vaste vorm (tablet, capsule). Eenvoudige aanpassing van de dosering en de vlugge werking zijn
extra troeven van vloeibare toedieningsvormen.

De  nieuwste  generatie  en  best  werkzame magnesiumsupplementen zijn vloeibaar en rijk aan co-factorenzoals B-vitamines, taurine en vitamine D3. B-vitamines verbeteren de werkzaamheid. Taurine  en vitamine  D3  bevorderen de opname door cellen. Deze combinatie is de beste garantie voor een krachtig en snel werkend magnesiumsupplement.

 

Ontdek de mogelijkheden van vloeibaar magnesium