Alles wat je moet weten voor een mooie en gezonde huid

 

Natuurlijk verouderingsproces

Je wordt geboren met een zacht, glad en soepel babyvelletje. Maar met het verstrijken van de jaren ontstaan hier en daar rimpeltjes, ouderdomsvlekken of kraaienpootjes. Het zijn de gevolgen van het natuurlijk verouderingsproces van de huid. Er valt niet aan te ontkomen maar je kan het wel vertragen. Verschillende factoren hebben een grote invloed op de conditie van je huid. Drie belangrijke oorzaken van huidveroudering zijn zonlicht, voeding en levensstijl.

 

Veilig genieten van de zon

Op een veilige en gezonde manier genieten van de zon? Het kan! Bescherm je huid van binnenuit en gebruik een passend zonneproduct. Uitwendige bescherming met een zonnewerendmiddel is noodzakelijk maar ook het inwendig gebruik van huidondersteundende stoffen is sterk aan te bevelen. Inwendige huidverzorging met natuurlijke middelen zoals olie van perilla en duindoorn zijn de ideale voeding voor jouw huid om zorgeloos te genieten van een zonnige vakantie.

 

Stop met roken

Het is duidelijk bewezen dat roken schadelijk is voor de huid. Roken veroorzaakt vrije radicalen en daardoor heeft de huid last van oxidatieve stress. Conclusie? Roken is een zeer belangrijke oorzaak van huidveroudering en bevordert het ontstaan van een diepgerimpelde, lederachtige huid. Bovendien verhoogt roken het risico op hart- en vaatziekten, longkanker en andere kwaadaardige aandoeningen.

 

Oxidatieve stress

De vorming van vrije radicalen is een normaal gevolg van de stofwisseling. In kleine hoeveelheden zijn vrije radicalen nuttig maar bij een teveel ervan spreekt men van oxidatieve stress. Antioxidanten zoals polyfenolen, vitamine C, vitamine E en carotenoïden neutraliseren de slechte invloed van vrije radicalen en hebben een positief effect op de huid.

 

Een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon is de eerste keuze voor een voldoende inname van antioxidanten. Helaas blijkt uit consumptiepeilingen dat ons dagelijks menu te weinig antioxidanten bevat. Eet je weinig groenten of fruit? Gebruik dan een voedingssupplement met antioxidanten. Het vermindert de kans op oxidatieve stress en vertraagt huidveroudering. Respecteer altijd de aanbevolen dosering.

 

Ontgiften

Omdat de vervuiling in onze maatschappij toeneemt, is ook de behoefte aan antioxidanten en regelmatig ontgiften gestegen. Zuiveren of detoxen is bovendien goed voor de huid. Inwendige reiniging stimuleert de verwerking van afvalstoffen en giftige componenten. Hierbij moet je niet denken aan een of andere excentrieke kuur. Voor de alledaagse detox zorgen jouw lever, galblaas, nieren en darmen. Zuiveren is dus niets anders dan de lichaamseigen afvalverwerkingscentra in topconditie brengen.

 

Paardenbloem, artisjok en Javaanse nierthee zijn een zuiverend trio en ondersteunen de inwendige reiniging. Tijdens een detoxkuur voor de huid mag het sporenelement silicium niet ontbreken. Als inwendig cosmeticum draagt silicium bij tot een stralend lichaam. Silicium bestaat in verschillende soorten maar alleen goed opneembare vormen zijn nuttig.

 

Gezonde huidtips

- Bereid je huid voor op de zon met voedende stoffen zoals koudgeperste olie van perilla en duindoorn. Perilla olie is een rijke bron van essentiële vetzuren. Koudgeperste olie van duindoorn bevat meer dan 190 bio-actieve componenten waaronder een uizonderlijk aanbod aan antioxidanten (carotenoïden, vitamine C, vitamine E,…) en palmitoleïne zuur (omega-7 vetzuur). De ideale ondersteuning voor de huid.

- Gebruik regelmatig zuiverende planten. Kies voor gestandaardiseerde preparaten. Dergelijke plantaardige middelen bevatten per dosis steeds dezelfde hoeveelheid werkzame bestanddelen.

- Zorg dat de huid beschikt over alle noodzakelijke vitaminen, mineralen en spoorelementen.

- Voldoende inname van goed opneembaar silicium en collageen beschermt tegen huidveroudering. Geef de voorkeur aan gestabiliseerd organisch siliciumzuur.

- Neem af en toe een sauna. Dit stimuleert de afvoer van gifstoffen via de huid.

- Drink minstens 1,5 tot 2 liter water per dag.

-  Probeer elke dag groenten en fruit op het menu te plaatsen. Bij voorkeur van biologische oorsprong en van verschillende kleur.

-  Wees matig met alcohol.

Stop met roken.

Beweeg per dag minstens 30 minuten.

-  Zorg voor voldoende slaap.

Wen de huid geleidelijk aan de zon. Smeer alle lichaamsdelen die worden blootgesteld aan de zon overvloedig in met een zonnebeschermingsproduct. Kies een zonnemiddel dat past bij jouw huidtype.