1. Drink veel water 

Zodra je lichaam slechts een beetje gedehydrateerd raakt, functioneert het minder goed. Ook je huid betaalt hiervoor de tol. Als je te weinig drinkt, zal je huid er grauw en droog uitzien.

2. Eet voeding met antioxidanten

Antioxidanten beschermen lichaamsweefsels tegen agressieve stoffen (vrije radicalen). Vrije radicalen spelen een grote rol bij het vormen van rimpels. Antioxidanten komen via gezond eten je lichaam binnen en maken vrije radicalen onschadelijk.

Enkele van de beste bronnen van antioxidanten:

  • Bosbessen
  • Granaatappels
  • Acaibessen
  • Gojibessen
  • Spinazie
  • Frambozen
  • Noten
  • Zaden 
  • Donkere chocolade (70% of meer cacao)
  • Organische groene thee

3. Zorg dat alle kleuren van de regenboog op je bord liggen 

De vorming van vrije radicalen in ons lichaam kan grote schade toebrengen aan onze celstructuren. Voedsel rijk aan voedingsstoffen kan de vrije radicalen neutraliseren. Je moet de grootst mogelijke verscheidenheid aan antioxidanten eten om de verschillende soorten vrije radicalen te bekampen. Van blauwe bessen tot sinaasappels, tot groene groenten. Denk erover na welke kleuren je overdag in je voeding gemist hebt en probeer die in je volgende maaltijd in te passen.

4. Eet biologisch voedsel 

Bij het telen van biologisch voedsel wordt er geen kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen of gentechnologie gebruikt. Dit voorkomt dat je verouderende toxines binnenkrijgt.

5. Beperk je blootstelling aan de zon 

Gedoseerde hoeveelheden zonneschijn zorgen voor de productie van vitamine D en zijn dus goed voor je. Maar te veel zon beschadigt je huid. Vergeet ook niet een zonnebril te dragen en gebruik natuurlijke zonnecrèmes of -lotions.

6. Kies voor natuurlijke huidproducten 

Veel huidverzorgingsproducten bevatten chemicaliën. Onderzoek bij het kiezen van moisturizers of make-up welke ingrediënten erin zitten om te zien of ze veilig zijn. 

7. Gebruik niet-giftige schoonmaakproducten 

Probeer niet te vaak in contact te komen met giftige chemicaliën uit schoonmaakproducten. Je huid absorbeert immers die chemicaliën.

8. Zorg voor planten binnenshuis

De lucht binnen in je woning of op het werk is mogelijk meer vervuild dan de lucht buiten. Planten in huis of op kantoor doen dienst als natuurlijke luchtfilters.

9. Zorg dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt 

Een dieet rijk aan vitamine C zorgt voor minder rimpels. Vitamine C is noodzakelijk voor de vorming van collageen (bindweefsel). Collageen verstevigt onze huid.

10. Vermijd suiker 

Van suiker krijg je rimpels! Suiker beschadigt het collageen. Hierdoor wordt het minder soepel en ontstaan er sneller rimpels. Beperk vooral toegevoegde suikers uit bewerkt voedsel. Fruit, groenten en granen bevatten naast natuurlijke suikers ook veel antioxidanten en voedingsstoffen die net heel goed zijn voor de huid. 

11. Eet gezonde vetten 

Integreer voedingsmiddelen zoals avocado's, olijfolie, lijnzaadjes, noten en vette vis in je dieet. De vetzuren zijn cruciaal voor een frisse, gezonde huid.

12. Reinig je lichaam.
Wanneer te veel toxines je lichaam binnendringen via de lucht, het water en je voedsel zorgt dit voor schade en huidveroudering. Door een detox met sappen of plantenextracten kan je lichaam zich concentreren op de productie van energie en het elimineren van toxines.

13. Doe activiteiten die stress verlichten
Hoge stresslevels brengen ook je huid in gevaar. Overweeg yoga of meditatie. Elimineer problematische mensen en bezigheden uit je leven. Vertrouw op je vrienden en praat openlijk met hen over je zorgen en problemen.

14. Slaap
Je huid verjongt en repareert zich vooral terwijl je slaapt. Zorg ervoor dat je acht uur per nacht slaapt.

15. Beweeg
Door te bewegen verhoog je de circulatie van zuurstof en voedingsstoffen. Ook elimineer je toxines door te zweten. Dit leidt tot een frissere, stevigere huid. Vergeet ook niet te lachen. Het is de beste oefening voor je gezicht.