Dat een gezond eetpatroon de sleutel is om fit te blijven, weten we al langer. Maar zonder het te beseffen is alle moeite voor niks omdat je er slechte gewoonten na het eten op nahoudt. Eén van die fouten is bijvoorbeeld horizontaal ontspannen in de zetel.

Sommigen genieten net na het eten van hun favoriete soap languit in de zetel, anderen doen snel een dutje na een zware maaltijd. Maar hoe gezond je ook hebt gegeten, toch is deze gewoonte niet goed voor je lijn en kan het spijsverteringsproblemen veroorzaken.
Waarom is dat zo? Omdat je lichaam voedingsproducten goed opneemt wanneer je rechtop zit. Als je de gewoonte hebt om je in de zetel te nestelen na het eten, kun je last krijgen van oprispend maagzuur. Wat op lange termijn kan leiden tot een slecht sluitende maagklep. Daarom moet je ook minstens twee uur wachten na het eten om in bed te kruipen.

Andere dingen die je best vermijdt na het eten

1. Slapen Na de maaltijd gaan slapen is niet alleen slecht voor bovenstaande redenen, maar het kan ook de oorzaak zijn van een opgeblazen gevoel als je wekker gaat. Geef je lichaam voldoende tijd voor het verteringsproces voor je onder de lakens kruipt.

2. Sport Zelfs wanneer je slechts een lichte maaltijd nam, kun je maar beter enkele uren wachten om te sporten. Je maag heeft zuurstofrijk bloed nodig voor de vertering, maar je lichaam stuurt tijdens de workout bloed en zuurstof naar je hardwerkende spieren. Dit vertraagt de vertering met misselijkheid, braken en zelfs diarree tot gevolg. Het is zelfs beter om eerst te sporten en daarna te eten, dan te bewegen met een volle maag.

3. Fruit Fruit is gezond, maar niet meteen na de hoofdmaaltijd. Dit komt omdat vruchten snel verteren in vergelijking met andere voedingsmiddelen. Hierdoor gaat het fruit op de rest van je maaltijd liggen, dit kan zelfs gaan fermenteren. Het gevolg? Een opgeblazen gevoel en gewichtstoename. Wacht daarom 3 tot 4 uur voor je een fruitig dessertje neemt.

4. Water drinken Je zult niet meteen problemen ervaren als je wat water na het eten drinkt, maar als je enkele volle glazen drinkt, verdun je de verteringssappen. Zo vertraag je de vertering. Hetzelfde geldt voor ijskoude drankjes. Een gezond alternatief: warme of lauwe thee.

5. Bad of douche
Heb je na het eten zin in een ontspannend badje? Ook dat is geen goed idee. Je lichaamstemperatuur stijgt, waardoor je bloed naar het huidoppervlak gaat om zo weer af te koelen. Er blijft dan geen bloed meer voor de vertering over. Je spijsvertering vertraagt, je krijgt last van een opgeblazen gevoel en tal van andere problemen.