1. Plan je dag … realistisch.

Begin je dag met een realistisch plan rekening houdend met je prioriteiten en met de tijd die je aan elke taak zal besteden. Zo vermijdt je frustratie ..en dat is dan weer goed voor je concentratie.

2. Werk taak per taak af.

Denk je door verschillende taken te combineren meer gedaan te krijgen? Vergeet het maar, want niets verstoort je concentratie meer dan dat. Werk in alle rust de ene opdracht af voor je aan het volgende item op je lijst begint.

3. Af en toe een break
Het lijkt tegenstrijdig maar wie productief wil zijn moet voldoende pauzes inlassen. De magische formule? Werk 52 minuten goed door en neem daarna even pauze. Stel prioriteiten en pas je planning aan.

4. Eet citrusvruchten

De geuren van frisse vruchten zoals citroen en sinaasappel maken van jou een alertere werknemer. Kies dus voor een citrusvrucht als snack, zo krijg je meteen ook je dagelijkse portie vitamine C binnen!

5. Sta rechtop

Zitten is het nieuwe rokenenhet staat ook garant voor een minder productieve werkdag. Verplicht jezelf dus om af en toe rechtop te gaan staan en geef je bloedsomloop én je concentratievermogen zo een boost. Ook yoga achter je bureau is een goed idee.

6. Controleer je e-mails op vaste tijdstippen

Nu iedereen zijn e-mails kan lezen op zijn smartphone, is het nog moeilijker geworden om dat mailverkeer te negeren. Toch is het de enige manier om je even op iets anders te concentreren. En je correspondenten vinden het echt niet erg om pas een paar uur later antwoord te krijgen op hun mail.

8. Schakel notificaties uit
Inkomende mailberichten die plots op je scherm verschijnen staan garant voor afleiding. Schakel je telefoon desnoods even uit en zet notificaties uit wanneer je even heel geconcentreerd moet werken om een deadline te halen.

9. Adem diep in en uit
Een ontspannen brein is een productief brein en een paar keer diep in- en uitademen helpt je dat te verkrijgen. Een ingebouwde anti-stresskit, als dat niet handig is!

10. Neem je werk niet mee naar huis
Door smartphones is de grens tussen werk en vrije tijd vager geworden. Wie ook na de werkuren voortdurend z’n mail checkt en kleine taken thuis afwerkt is niet alleen vatbaarder voor een burn-out, maar vaak ook minder gefocust op kantoor.